V centru města při severním okraji lázeňského parku. - Původní nádražní budova vystavěná při zprovoznění železniční tratě Kolín - Nymburk v r. 1870 později kapacitně nedostačovala. V l. 1928-1931 bylo proto vystavěno nové nádraží, podle projektu architekta Vojtěcha Krcha. Kvůli nedostatku finančních prostředků probíhala výstavba ve dvou etapách. Nejprve byla postavena ústřední hala s navazujícími provozními prostorami a dvoupatrová budoval s kancelářemi a obytným patrem. Příspěvek benešovského pivovaru umožnil dostavbu restaurační části, navazující na výpravnu. - Jedná se o funkcionalistickou stavbu tvarem připomínající parní lokomotivu. Důraz byl kladen na účelovost stavby a přehlednost pro cestující. Tři navzájem propojené části jsou zděné se železobetonovou konstrukcí, se škrabanou omítkou a režným zdivem. U vchodu žulový reliéfní státního znaku od sochaře Karla Štipla. Ústřední prostorou je převýšená hala s bazilikálním osvětlením a barevnými plochami a detaily. Ve dvoraně nádraží byla v r. 1935 při příležitosti 85. narozenin T. G. Masaryka odhalena jeho busta od sochařky Jeleny Mandičové, úpravy soklu provedl Vojtěch Krch. Socha byla později odstraněna. V 60. l. byla okna v hlavní hale doplněna sklomalbami od Rudolfa Gajdoše a do prostoru umístěna socha Elektrifikace železnic od Jana Kodeta. V listopadu 2010 prohlášeno kulturní památkou
Keywords
nádraží * železniční nádraží * budovy * sochy * funkcionalismus