Důležitá zastávka na železniční trati z Prahy do Tábora a následně do Rakouska. - Výstavná historická výpravní budova, založená v souvislosti se zprovozněním Dráhy císaře Františka Josefa v r. 1871. Do značné míry unifikovaná nádražní budova se skládá ze tří samostatných částí. Nejstarší jižní křídlo vzniklo v návaznosti na zprovoznění trati. Budova má typické dvoupatrové rizality s nízkými střechami, přístřešek nad nástupištěm s litinovou konstrukcí a fasády členěné pásovou bosáží. V obdobném stylu přistavěno koncem 19. stol. i větší severní křídlo. Obě křídla propojena spojovací částí (krček) s výrazně odlišnou neobarokní fasádou a dekorativní železnou markýzou nad vstupem. V neobarokním stylu také původní luxusní čekárna pro nejvýznačnější pasažéry (např. císař František Josef I. nebo německý císař Vilém II.), dnes běžně nepřístupná pracovna přednosty železniční stanice. Císařský salonek nechal pro své hosty postavit majitel konopišťského panství, arcivévoda František Ferdinand d'Este. - K historickému areálu nádraží patří ještě točna, výtopna, vodárna a stavědlo.
Keywords
nádraží * železniční nádraží * železniční tratě * železniční točny * novobarokní sloh
Citation
DVOŘÁKOVÁ, Eva, JIROUŠKOVÁ, Šárka, PEŠTA, Jan. 100 technických a industriálních staveb Středočeského kraje. Vyd. 1. Praha: Titanik, 2008, s. 12.
Collection kind
File of corporation names - monuments in region
References
(8) - ARTICLES
Number of the records: 1
openseadragon
This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about
how we use cookies.