Jižně od železničního nádraží, rovnoběžně s tratí. - Dříve rozsáhlá úřednická a dělnická železniční kolonie byla unikátním architektonickým komplexem, který souvisel se vznikem tzv. Rakouské severozápadní dráhy. Nymburk byl v té době významným železničním uzlem. Velká železničářská aglomerace byla vystavěna v l. 1872-1876 podle návrhu architekta Carla (Karla) Schlimpa, pod vedením Wilhelma Hellwaga (stavitel alpských tratí). Spolu se stavbou železničního nádraží vzniklo sídlo drážního inspektorátu, centrální dílny, výtopny a obytná čtvrť. - Jednalo se o pravoúhlou uliční síť lemovanou stromořadím, zahradami a parkovým náměstím. V kolonii stávalo celkem třicet objektů. Domky byly rozřazeny podle společenského postavení pracovníků dráhy, od nejchudších dělnických bytů v provizorní tzv. dřevěné kolonii až po reprezentativní a komfortní byty v inspektorských domech. Služební i sociální systém řídil zdejší dopravní inspektorát. Kolonie připomínala samostatnou osadu (v původních plánech byla uvažována i stavba kostela), v r. 1881 byl povolen název Rudolfovo předměstí. - Zánikem Rakousko-Uherska byl oslaben význam severozápadní dráhy. Kolonie přešla r. 1961 pod správu městského výboru, ztratila vazby na železnici. Počátkem 70. l. 20. stol. byla zbourána. - Z bývalé kolonie dnes zůstala jen výpravní budova a tzv. inspektorské domky. Připomínají ji názvy ulic V Kolonii, Inspektorská, Dělnická.
Klíč.slova
kolonie * dělnické kolonie * železniční kolonie * úředníci * železniční nádraží * železniční tratě
Citace
POCHE, Emanuel; et al. Umělecké památky Čech. 1. vyd. Sv. 2. Praha: Academia, 1978, s. 513.