Jméno korporace | Most (Měchenice, Česko)
|
---|
Jiné jméno | Železniční most (Měchenice, Česko)
|
---|
| Železniční most (Skochovice, Česko)
|
---|
Místo | Měchenice (Česko)
|
---|
Vznik | 1897 - zahájen provoz
|
---|
Události | 1934 - most zdvižen
|
---|
| 1968 - natáčen válečný film
|
---|
| 2001 - nedostatečná oprava mostu
|
---|
Popis | Železniční ocelový most přes řeku Vltavu a silniční komunikaci, spojuje Vrané nad Vltavou s Měchenicemi. - Výstavbu železniční tratě z Modřan do Čerčan a Dobříše naplánovalo družstvo lesmistra Marka z Konopiště, okresního starosty Waltera ze Zbraslavi a advokáta Živného z Benešova. Železniční most byl vystavěn v r. 1897 firmou Osvalda Životského, ještě téhož roku zde byla zahájena pravidelná doprava. V r. 1899 na trati Praha-Měchenice zkoušel František Křižík svůj motorový vůz poháněný akumulátorovou baterií. - Most má nejdelší oblouk mezi mosty svého druhu v Čechách, rozpětí jeho oblouku je 83,5 m, kolmá vzdálenost mezi pilíři je 66,6 m. Celková délka pětidílné ocelové konstrukce 235 m. Čtyři pole nestejného rozpětí nesou kamenné pilíře oválného půdorysu s kvádrovým obkladem, které byly založeny na kruhových studních, pravděpodobně poprvé v historii českého mostního stavitelství. Východní pole mostu má dva příhradové ocelové nýtované nosníky s obloukovou vrchní pásnicí a s dolní mostovkou. Ostatní pole mostu jsou tvořena dvojicemi vzájemně posunutých přímopásmových příhradových nosníků také s dolní mostovkou, s kolísavým rozpětím cca 35 m. - Z důvodu stavby přehrady ve Vraném musel být most v r. 1934 zdvižen o 2,75 m, současně proběhla v l. 1934-1936 také jeho oprava. Doprava byla v těchto letech zajišťována provizorním mostem, vystavěným vedle stávajícího mostu směrem proti proudu řeky. V r. 1961 byla provedena výměna dřevěných nosnic na mostě (dřevěnou výplň vedle kolejiště), v l. 1998-2001 proběhla celková rekonstrukce mostu. - Měchenický železniční most byl použit v několika filmech, z nich nejznámější je film Most u Remagenu z r. 1968. Transport raněných a nálet stíhaček na začátku filmu je točen u mostu v Měchenicích (na ostatních záběrech je potom již most v Davli). Američtí filmaři tehdy v rámci natáčení chtěli Měchenický most vyhodit do povětří a postavit místo něho most nový. To bylo nakonec zamítnuto. Dnes je však most značně zchátralý, lokálka na trati Praha-Dobříš přes něj přejíždí rychlostí 20 km/h. - Měchenický most je jednou z dochovaných technických památek, uvažuje se o jeho prohlášení za kulturní památku.
|
---|
Klíč.slova | mosty * železniční mosty * železniční doprava * technické památky * válečné filmy
|
---|
Citace | JOSEF, Dušan. Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Vyd. 1. Praha: Libri. 1999, s. 89. ISBN 80-85983-74-5.
|
---|
| PEŠTA, Jan. Vybrané památkově hodnotné železniční mosty ve středních Čechách. Památky středních Čech. 2001, roč. 15, č. 1, s. 29.
|
---|
| ČADIL, Bohuslav. Měchenický železniční most. Měchenický čtvrtletník. 2011, roč. 1, č. 3, s. 7.
|
---|
Viz též souvísející | Most (Davle, Česko)
|
---|
Druh soub. | Soubor jmen korporací - regionální památky
|
---|
Odkazy | (1) - Soubor jmen korporací - regionální památky
|
---|
| (3) - ČLÁNKY
|
---|