Počet záznamů: 1
Skalsko-Dolní Cetno-Chotětov (Česko : železniční trať)
Geografické jméno Skalsko-Dolní Cetno-Chotětov (Česko : železniční trať) Jiné jméno Chotětov-Dolní Cetno-Skalsko (Česko : železniční trať) Místo Skalsko (Mladá Boleslav, Česko) Dolní Cetno (Česko) Podkováň (Česko) Kováň (Česko) Chotětov (Česko) Okres Mladá Boleslav Popis Dnes již zaniklá regionální železniční trať, která v obci Skalsko navazovala na trať Mšeno-Mladá Boleslav. - Zřízena během r. 1881 pro potřeby cukrovaru v Dolním Cetně (založen r. 1868) původně jako neveřejná cukrovarská vlečka v úseku Chotětov-Dolní Cetno. Tato 8 km dlouhá, sklonově náročná trať (sklon až 25 ‰) navazovala na trať Praha-Turnov. Snahy přeměnit vlečku na veřejnou dráhu vyvrcholily v r. 1896, kdy společenství okolních obcí, velkostatkářů, podnikatelů a pivovaru Podkováň získalo koncesi na výstavbu a provoz 15 km dlouhé trati Mšeno-Dolní Cetno, s vlečkou do cukrovaru. Koncem r. 1896 odkoupila Česká severní dráha (BCB) úsek Chotětov-Dolní Cetno, během r. 1897 byly zprovozněny jednotlivé úseky trati, provoz zajišťovala Česká severní dráha (BNB). Osobní doprava ale nebyla silná, nákladní doprava byla plně vytížená při řepných kampaních, zbylou část roku byl největším přepravcem pivovar v Podkováni. Při stavbě železnice Skalsko-Dolní Bousov byla zrušena původní stanice Skalsko (z r. 1897) a vystavěna nová stanice Sudoměř-Skalsko (dnes Skalsko), společná pro obě dráhy a slavnostně otevřená v r. 1905. Od r. 1908 se vlastníkem dráhy stal stát. Celkem pravidelný provoz v úseku Skalsko-Chotětov byl přerušen 25.2.1945, během náletu na Dolní Cetno 9.5.1945 německá letadla poničila kolej a staniční budovu. Provoz byl obnoven už 20.5.1945. Po poslední řepné kampani v r. 1958 byl v Dolním Cetně zrušen cukrovar. Kvůli razantnímu poklesu nákladní i osobní dopravy byla 31.5.1970 zrušna osobní doprava na trati, 14.10.1970 v úseku Skalsko-Bezno zastavena i nákladní doprava, dráha jako taková definitivně zrušena 1.2.1974. Zrušená trať následně převedena do majetku AZNP Škoda Mladá Boleslav, která ji v úseku Skalsko-Podkováň využívala k odstavování patrových vozů pro přepravu automobilů až do počátku 90. l. 20. stol. Z celé trati se dochoval traťový svršek ze Skalska k bývalému nádraží ve starém Skalsku. - Trať Skalsko-Dolní Cetno-Chotětov dnes připomínají jen zbytky kolejí, železničních mostů a rozpadající se nádražní budovy. - Historii trati připomíná expozice v železničním muzeu v Sudoměři. Také ruinu staniční budovy v Dolním Cetně se snaží její současný majitel proměnit v muzeum připomínající historii této lokálky. Staniční budova v Podkováni je oplocená a přestavěná na obytný dům. Asi 1,2 km kolejí ke starému nádraží Skalsko je péčí Mladoboleslavského železničního spolku udržováno a postupně obnovováno do takového stavu, který umožní chystaný koněspřežný provoz v tomto úseku. V posledních letech se objevila také iniciativa na stavbu cyklostezky od Jizery v osách zrušené vlečky Brodce-Chotětov a tratě Chotětov-Skalsko. Klíč.slova železniční tratě * železniční muzea * železniční vlečky * zaniklé cukrovary * zaniklé železnice Citace Po stopách tratě Skalsko - Chotětov [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupné z: http://www.k-report.net/clanky/po-stopach-trate-skalsko-chotetov/. Spolek ZINOPA [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupné z: http://www.mbzs.net/zinopa.htm. Druh soub. Soubor geografických jmen - regionální místopis Odkazy (2) - Soubor jmen korporací - regionální památky Databáze národních autorit NK ČR
Počet záznamů: 1