Jméno korporace | Most (Poděbrady, Česko)
|
---|
Jiné jméno | Inundační most (Poděbrady, Česko)
|
---|
Místo | Poděbrady (Česko)
|
---|
Události | 1842 - vystavěn visutý řetězový most
|
---|
| 1889 - železný most
|
---|
| 1956 - železobetonový most
|
---|
| 1963 - přestavěn inundační most
|
---|
| 2008 - dokončen ocelový most
|
---|
Popis | V jižní části města pod zámkem, spojuje historické Poděbrady s tzv. Zálabím. - Původně býval v těchto místech na staré zemské stezce brod, od něho snad odvozen i název města. Asi v polovině 14. stol. za pánů z Kunštátu na pražské cestě vybudován dřevěný most, písemně poprvé zmiňovaný na počátku 16. stol. (tehdy opravován). Za použití mostu se vybíralo clo. V 19. stol. bylo kvůli každoročním povodním a sílícímu silničnímu provozu rozhodnuto o stavbě nového mostu. Projekt visutého kamenného mostu vypracoval známý mostní inženýr Bedřich Schnirch a jeho synovec Josef Schnirch. Základní kámen mostu (obdoba Schnirchova pražského Řetězového mostu Císaře Františka Josefa) položen 21. června 1841. Na obou stranách řeky stály mostní věže (klenuté brány vysoké téměř 9 m) z pískovcových kvádrů, které sloužily jako mostní pilíře. Vozovka, tvořená silnými dubovými trámy, byla zavěšena na čtyřech mohutných řetězech dlouhých 95 m a sestávajících ze 32 článků. Do provozu most uveden 14. září 1842, krátce nato se však, patrně následkem konstrukční vady, v protilehlých ložiskách zkřížil, žulové kvádry v základech popraskaly a musely být staženy železnými pásy. Bez dalších větších oprav sloužil most do r. 1885, kdy se přetrhl jeden mostní prut. V r. 1888 uprostřed řeky vystavěn mohutný podpěrný mostní pilíř ze žulových kvádrů (v původní podobě dochován dodnes), v r. 1889 řeka překlenuta novou železnou mostní konstrukcí se dvěma mostními oblouky. V r. 1954 železný most jako nevyhovující zlikvidován, rozřezán a odvezen do starého železa. Nový železobetonový široký most se zvýšenou úrovní vozovky a s pohodlným nájezdem přímo do náměstí byl uveden do provozu v létě r. 1956. Tento most však kvůli své relativně nízké podjezdné výšce dlouhodobě omezoval labskou lodní dopravu. V l. 2007-2008 byl železobetonový most odstraněn a nahrazen ocelovým mostem (mostárna Vítkovice), stávající (4 m) plavební profil zvýšen na 7 m. Stavbu prováděla společnost SSŽ (Stavby silnic a železnic). Nad středním pilířem mostu je v obou směrech instalován moderní radarový odražeč pro zvýšení bezpečnosti lodního provozu, kterou dosud zajišťovaly pouze bóje. V rámci celé rekonstrukce mostu upraven i zbytek kamenné krajní opěry řetězového mostu se sochou sv. Jana Nepomuckého. - Poděbradský most působí jako jeden celek, v podstatě se ale jedná o dva mosty za sebou. Na silniční most přes řeku navazuje tzv. inundační, záplavový most vystavěný v souvislosti s novou erární silnicí napříč Poděbradskem v l. 1831-1832. Nová pražská silnice vedla od Pískové Lhoty k Poděbradům nejkratším směrem, tedy mokrými lukami a bažinami. Proto musela být v těchto místech vozovka zpevněna a vyvýšena. Součástí nové silnice na vysokém náspu byl i kamenný most tehdy zvaný Kanály. Dodnes je považován za významnou technickou památku. Má délku 298 m a tvoří ho 26 pískovcových oblouků o rozpětí 6 m a vzepětí 3 m. Půlválcové pilíře byly opatřeny ozdobnými vrchlíky a po obou stranách mostovky postavena asi 70 cm vysoká kamenná zídka. Na prvním mostním pilíři od města jsou ryskami vyznačeny stavy povodní (největší v r. 1846). Na desátém oblouku od Prahy bývala upevněna malá mramorová destička s nápisem "Karel Veith - 1831", věnovaná památce majitele kolínského panství, který brzy po dokončení mostu zemřel. Dnešní podobu získal most v r. 1963, kdy byl necitlivě rozšířen představěním betonových sloupů před pilíře na straně k lukám. V té době byla také původní kamenná zídka nahrazena současným železným zábradlím.
|
---|
Klíč.slova | mosty * silniční mosty * kamenné mosty * řetězové mosty * zaniklé mosty * záplavy * sochy
|
---|
Citace | JOSEF, Dušan. Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Vyd. 1. Praha: Libri, 1999, s. 263-264.
|
---|
| HRABĚTOVÁ, Karel. Poděbradské mosty. Poděbradské noviny, 6.5.2008, roč. 17, č. 9, příloha, s. II.
|
---|
| Most přes Labe v Poděbradech rozšířil možnosti říční dopravy [online]. c2009. [cit. 2009-12-07]. Dostupné z: http://www.estav.cz/zpravy/nove/podebrady-most-labe-ricni-doprava.html.
|
---|
Druh soub. | Soubor jmen korporací - regionální památky
|
---|
Odkazy | (17) - ČLÁNKY
|
---|