Jihovýchodně od obce Obříství, na silnici z Prahy do Mělníka. - Železný most v blízkosti tehdejšího přívozu Na Štěpáně postaven v r. 1912 firmou Pražská mostárna (filiálka První českomoravské továrny na stroje v Praze) podle projektu Ing. Karla Šimka. Projekt mostu byl původně určen pro Chorvatsko, teprve v polovině výroby bylo rozhodnuto o umístění v Čechách. Tvarem připomíná starý řetězový nebo lanový most, konstrukčně se liší použitím tzv. spojitých nosníků s klouby (konzolový trojpásový nosník), čímž byl ve své době ojedinělou technickou stavbou v Čechách. Uprostřed konstrukce vztyčen vysoký portál s pylony zakončenými pseudogotickými věžičkami s cimbuřím. Druhou technickou zajímavostí je, že zde byl při zakládání středního pilíře mostu (v r. 1910) poprvé v Čechách použit zcela železobetonový keson, téměř bez výztuží. - Technické parametry mostu: celková světlost: 95,55 m; celková výška nad vozovkou: 13 m; rozdělen na dvě stejná pole dlouhá 48,40 m; původní šířka vozovky: 6,6 m, z bezpečnostních důvodů při rekonstrukci v l. 1957-1958 chodníky (o šířce 1,2 m) přeloženy vně konstrukce. Vzhledem k obtížnosti údržby konstrukce byla provedena její metalizace zinkem. - Další oprava mostu proběhla v r. 1998, při rekonstrukci v r. 2003 byla vyměněna vozovka a provedeno celkové ošetření konstrukce. - Most dnes chráněnou technickou památkou.
Klíč.slova
mosty * technické památky * novogotika
Citace
JOSEF, Dušan. Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Vyd. 1. Praha: Libri, 1999, s. 241-242.
PURŠ, František. Sto let štěpánského mostu. Mělnicko, 2011, č. 3, s. 3.
Druh soub.
Soubor jmen korporací - regionální památky
Odkazy
(10) - ČLÁNKY
Počet záznamů: 1
openseadragon
Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom
jak používáme cookies.